fototips (?) ;)


Kom på ett kul sätt att fota udda bilder på igår, kolla över.
Tror linafoto.blogg.se har gjort något liknande någongång.
Tänkte visa hur jag gjorde..

Du behöver:
Stativ (helst) Kameran måste stå helt still.
Ljuskälla, hade stark ficklampa
Kamera som man kan ställa in lång slutartid på (alla systemkameror, manuellt läge)
Spegel


Ställ kameran framför en spegel på ett stativ. Ha helt släckt i rummet alltså helt kolsvart (annars kommer du synas på bilden). Ställ in kameran på låg exponeringstid (jag hade 6 sek, vanligtvis brukar det stå på 1/100 t.ex). Bländarvärdet stog på 22 (högsta). ISOn hade jag på 200. Sen den inbyggda blixten på.

Tryck ner avtryckaren & medan bilden tas ritar du något i luften med ficklampan. Som ni ser på bilden ovan, ritade jag en stjärna. Ju lägre exponeringstiden är  desto längre tid har du på dig att "rita". Redigera bilden, t.ex lägg på någon effekt. Jag la på en lila nyans. Klart!

Är något oklart så fråga! ;)


Kommentarer
Postat av: blommprickigt

Resultatet blir väldigt läckert, roligt med fototips! :)

2010-12-08 @ 18:43:49
URL: http://blommprickigt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera på:

Trackback
RSS 2.0